ادویه ها

افزایش ایمنی بدن با زعفران

زعفران

زعفران چیست؟

زعفران گیاهی با نام علمی Crocus sativus ، از راسته مارچوبه‌ سانان و تیره ی زنبقیان می باشد. به خاطر رنگ زرد و قیمت بالایی که دارد به ادویه طلایی معروف شده است. بیش از ۴ هزار سال است که از زعفران برای خوش بو و خوش طعم کردن غذاها استفاده می شود. امروزه بیش از ۹۰ درصد زعفران دنیا در ایران تولید می شود.

زعفران

موارد بسیاری دیده شده که زعفران در نقش دارو برای درمان بیماری های زیر بکار گرفته شده است:

افزایش ایمنی بدن

مردم اغلب به ادویه‌هایی مثل زعفران به چشم طعم دهنده‌ی مواد غذایی نگاه می‌کنن، اما این ادویه مقدار زیادی مواد مغذی ویژه با خواص فراوون دارد.

یکی از خواص زعفران افزایش ایمنی بدن است. زعفران مقداری ویتامین C (اسید اسکوربیک) دارد که برای سلامتی انسان مهم است. همه می‌دانیم که گلبول‌های سفید اولین خط دفاعی بدن در برابر بیماری هستند. ویتامین ث یا همان اسید اسکوربیکی که تو زعفران وجود دارد، روند تولید گلبول های سفید خون را افزایش می‌دهد . با افزایش گلبول های سفید خون، سیستم دفاعی و ایمنی بدن تقویت می شود.

محافظت از سلامت قلب

یکی از اهداف برتر در سلامت انسان امروز، بهبود سلامت قلب است. یک راه ساده برای محافظت از سلامت قلب، مصرف مواد دارای پتاسیم مانند زعفران است.

پتاسیم یک گشادکننده ی عروق بدن است و باعث جلوگیری از افزایش فشار خون و فشار روی شریان ها می شود. این اتفاق باعث محافظت از قلب شده و می تواند حملات قلبی و سکته مغزی را از بین ببرد.

تقویت قدرت استخوانی

برخی از مواد معدنی و ترکیبات آلی زعفران، باعث جذب مواد مغذی بهینه به ویژه کلسیم داخل بدن می شود. با به حداکثر رساندن مقدار جذب کلسیم از غذا، بدن فرصتی برای بهبود تراکم مواد معدنی استخوان به دست می آورد و باعث جلوگیری از شروع بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان و دیگر بیماری‌های مربوط به سنین پیری می‌شود.

جلوگیری از سرطان

با ترکیب شدن بیش از 100 ماده مختلف که در زعفران وجود دارد، آنتی اکسیدان‌ها ظاهر می‌شوند . ده‌ها ترکیب آنتی اکسیدان تو زعفران وجود دارد که خیلی از اون‌ها با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد، (فرآورده های خطرناک متابولیسم سلولی) می‌توانند از جهش یا مرگ سلول‌های سالم جلوگیری کنند. این باعث افزایش سلامت عمومی سیستم ایمنی بدن می‌شود.

زعفران به طور خاص می‌تواند از ابتلا به سرطان یا گسترش سرطان تو بدن، جلوگیری کند

خواص درمانی زعفران

و بیماری هایی دیگر مانند:

آسم

گرفتگی عضلات

استرس

کم خونی و نارسایی قلب

هم چنین زعفران دارای خواص ضد درد است که به عنوان مسکن طبیعی کاربرد دارد.

در علم پزشکی مدرن استفاده از زعفران برای خواص درمانی آن در رفع مشکلات زیر نیز کاربرد پیدا کرده است:

رفع اضطراب

درمان سندروم پیش از قاعدگی (PMS)

درمان مقاومت بدن به انسولین

دیابت

بیماری های مرتبط با تخریب سلول های عصبی

اختلالات یادگیری

چای زعفران

ارزش غذایی

چاشنی و رنگ دهنده غذا می باشد و موجب كاهش چربی و كلسترول خون می گردد.

آرام بخش، اشتها آور، ضد اسپاسم، پيشگيری كننده از بيماريهای قلبی و سرطان، تقويت کننده حافظه و كاهش دهنده فشار خون است. از گیاه زعفران در درمان بیماری آسم، بيماريهاي پوستی، بیماری های چشم، عفونت ادراری، يرقان، پيش انداختن قاعدگی، رفع نفخ شكم، درمان معده درد و درمان کم خونی استفاده می شود.

به هضم غذا کمک می کند و تقویت کننده معده می باشد و به عنوان مسکن بویژه در دردهای لثه کاربرد دارد.

تداخل دارویی

هیچ گونه تداخل دارویی برای زعفران تا به امروز شناخته نشده است.
به هرحال توصیه می شود که اگر قرص های ضد افسردگی مصرف می کنید از آنجایی که این قرص ها وظیفه تحریک مغز برای تولید هورمون سروتونین را بر عهده دارند و مصرف زعفران نیز باعث افزایش تولید این هورمون می گردد ممکن است مبتلا به سندروم سروتونین شوید که بسیار خطرناک است؛ پس از مشورت با پزشک خود غافل نشوید.

چرا زعفران بخوریم

برای خرید آنلاین کلیک کنید : اینجا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *